BELGESEL FILM GÜNLERİ

ODTÜ GİSAM (Görsel-İşitsel Sistemler Araştırma ve Uygulama Merkezi), TRT Genel Müdürlüğü, Belgesel Sinemacılar Birliği işbirliği ile “ Belgesel Film Günleri” düzenlenmiştir.

15 Şubat-3 Mayıs 2019 tarihleri arasında gerçekleştirilecek gösterimler, tüm mensuplarımızın katılımına açık ve ücretsizdir.

Gösterimlere filmlerin yöntemleri de katılıp kısa söyleşiler yapılacaktır.

Belgesel filmler İİBF B Binası G204 (2.kat) her Cuma saat 14.00 de yapılacaktır. Program detaylarına gisam.odtu.edu.tr adresinden ulaşılabilir.

 

Katılımızı bekliyoruz.

Saygılarımızla.

Prof.Dr. Kürşat Çağıltay

ODTÜ GİSAM Başkanı

 

 

”NAİL.V” /Yönetmen: Kurtuluş Özgen

61’, 2014

(Gerçek) kahramanlar kahraman olduklarını bilmezler! Nail V. belgeseli; şair, yazar, gazeteci, politikacı, düşünür ve mimar olan Nail Vahdeti Çakırhan’ın hayat görüşü, eserleri, ilişkileri, aydın ve mücadeleci kişiliğini ve olağanüstü yaşantısını merkeze alan bir porte çalışmasıdır.

Nail V. Çakırhan ülkemizin yakın tarihinin çok önemli tanıklarındandır. Yazdıkları, yaptıkları, eserleri, idealleri ve sevdalarıyla bu topraklarda derin iz bırakmıştır. Bu iz, edebiyattan siyasete, öğretmenlikten mimarlığa kadar geniş bir etki alanına sahiptir.

Çakırhan, topluma yaptığı genel katkının yanında, nereye gitse, kimlerle yolu kesişse temas ettiği insanlarda, topluluklarda ‘hayatlarını etkileyen-dönüştüren’ izler bırakmıştır. Bir şairde, bir öykücüde, Kadirli köylülerinde, Akyakalılarda, bir mimarda, bir grup mahkûmda ve bu filmin yönetmeninde…

22 Şubat 2019

”SOKAĞIN SESİ”/ Yönetmen: Mihriban Sezen

50’, 2008

Curcunası, şiddeti, sakinliği ve sıradanlığı ile, “sokak” herkesindir. Herkesin yan yana durduğu, teğet geçtiği, çarpıştığı, çatıştığı, buluştuğu yerlerdir. Kentlerin atardamarı, toplardamarı gibidir. O kadar gerekli, o kadar vazgeçilmez… Ve sokak hayatı yansıtır, hayata yansır…

1 Mart 2019

”AFGAN KÖMÜRÜ”/Yönetmen: Zeynep Keçeciler

24’, 2017

Bir ülkenin geleceğinden vazgeçmek zorunda kalışının öyküsü…

Pek çoğumuzun adını bile duymadığı, Afganistan’ın kuzeyinde kömür madenleri ile meşhur Tor Kasabası ve burada çalışmak zorunda kalan çocukların dramı ele alınmaktadır.

41 senedir süren savaş ve çatışmalarda babalarını kaybeden Afgan çocuklar çok ağır ve zorlu şartlarda yaşamlarını sürdürmektedir. Yaşları 9-16 arasında değişen pek çok çocuk ailelerine bakabilmek için ilkel koşullardaki bu madenlerde çalışmaktadır.

Bu zorlu hayat mücadelesini 9 yaşındaki Şemsettin ve onun en yakın arkadaşı Ali ile Şemsettin’in ağabeyi Emin’in hayat mücadelesine tanıklık ederek izleyeceğiz.

8 Mart 2019

”Muazzez İlmiye Çığ ile Zamanda Yolculuk”/Yönetmen: Tülin Erarslan

38′, 2009

Bu film, fonunda Cumhuriyetin olduğu bir yol belgeselidir. Fazla bilinmeyen ve rağbet

görmeyen bir alanda çalışıp bilgiyi, belgeyi yaşadığı topluma aktarmayı başarmış bir insanın

öyküsüdür.

Veya

Seferberlikte doğdu

Cumhuriyet’te büyüdü

Çok az bilinen bir alanda yıllarca çalıştı. Bildiklerini kitaplara aktardığında onu ve Sümer’leri tanıdık.

Türkiye’nin ilk Sümerologlarından birisi olan Muazzez İlmiye Çığ anlatılıyor.

15 Mart 2019

ÜÇ EŞİK” /Yönetmen: Asuman Atakul Fırtına

61’, 2015-2017

bin yıllardır bir kapı açılır, bir kapı kapanır;

hayat daima akar ritüeller eşliğinde..

Doğum, düğün, ölüm halleri bütün insanlık için aynı evrensel değeri taşıyan üç temel eşiktir. Her topluluk kendi kültür kodlarıyla bu geçişleri düzenleyerek bireyi destekler, onu toplumun bir parçası kılar. ÜÇ EŞİK Belgeseli Türkiye’de modern yaşamın etkisiyle değişmeye ve yok olmaya başlamış olan doğum, düğün ve ölümle ilgili binlerce yıllık inanış, adet ve gelenekleri anlatıyor.

22 Mart 2019

”AVRUPA’DA CAMİ”/Yönetmen: Özlem Eralp

30’, 2014

  1. yüzyılın ikinci yarısıydı. İskoçyalı mimar William Chambers, Londra’da

Thames Nehri kıyısındaki Kew Bahçeleri’ne bir cami inşa etti. Bu, Avrupa’nın ilk

camiiydi.

Bir bahçe ornamenti (süslemesi) olarak inşa edilen Kew Camii, kıta Avrupası’nda,

özellikle de Kutsal Roma Germen İmparatorluğu’ndaki prensliklerde başka

yapılara ilham oldu.

Avrupa’da 18. Yüzyılda başlayan bahçe camileri modası etkisini çabuk yitirdi. Kew

de Kew’den ilham alınarak inşa edilen diğer bahçe camileri de, 19. Yüzyıl

bitmeden teker teker yıkıldılar. Biri hariç…

29 Mart 2019

”SESSİZ OLMAZ; FERYAL ÖNEY”/Yönetmen: Özge Akkoyunlu

28, 2009,

Feryal Öney, kendine has ses rengi ve güçlü yorumuyla kuruluşundan bu yana, Kardeş Türküler grubunun solisti.

Sessiz Olmaz belgeselinde, Feryal Öney’in solo çalışmalarını, kişisel müzik yolculuğunu ve Kardeş Türküler grubuyla yaptıkları muhalif müziğin hikayesini anlatıyoruz.

5 Nisan 2019

”İNCİ DİŞLİ KARDEŞİM”/Yönetmen: Gül Büyükbeşe

2014, 41’

Zonguldak’ta madencilik erkekler için kaderdir. Babası madenci olan işçinin oğlu da, muhtemelen madenci olacaktır. Yaşanan; tehlikeli, acımasız, sert bir öyküdür. Çünkü yerin yedi kat dibinde ekmeğini kazanmaya çalışan bu adamlar, kolaylıkla kaza kurbanı olabilir, ölebilirler. Günümüzde, taşeron sistemi maden ocaklarına girmiş, çalışma koşulları iyice zorlaşmış, harcanan emek güvencesizleşmiş, kaza ihtimali artmış, ölüm oranı da yükselmiştir. Madenciler ölümle yüz yüze yaşar; çalışır. Kaza geçirir; iyileşir ve çalışır. İşten atılır; başka bir madende iş bulur, çalışır. Maden işçisi bazen de ölür. Arkasından “güzel öldü!” diyenler çıkar, işte en çok bu yaralar onları. Kimse güzel ölmez zira, maden işçisi de…

12 Nisan 2019

” DAHA GÜZEL BİR HAYAT”/Yönetmen: Pınar Okan

53’, 2015

Karadeniz’in küçük dağ köyleri, köyden kente göçün yarattığı sonuçların en derin yaşandığı yerlerden. Yıllar önce insanlar, geçimin zor olduğu, geleneksel üretimin para etmediği bu yoksul köylerden, büyük ve yabancı şehrin ışıltısına doğru yola çıktı; “daha güzel bir hayat” özlemiyle gurbete göçtü. Kalanlar ise, her geçen yıl yaşlandı, yalnızlaştı… Zaten sınırlı olan üretim olanakları ve hayvancılık giderek azaldı.

Göçenler, zamanla büyüyen, kalabalıklaşan şehirlerde sıkıştı. Önceleri güzel olan şehir, giderek bir yabancıya dönüştü.

Bir tarafta bomboş köyler, terk edilmiş evler, biten köy üretimi; diğer tarafta yüksek binalarda sıkışıp kalmış, şehre ve hayata tutunmaya çalışan şehir insanı… Ve cevabı giderek belirsizleşen soru: “Daha güzel bir hayat” nerede?

“Daha güzel bir hayat” belgeseli, 4 farklı insan hikâyesi üzerinden, 60 yıldır devam eden göçten geriye kalana bakıyor. Artık kimsenin uğramadığı bu köylerde ve İstanbul’da yaşanan derin yalnızlığın izlerini sürüyor.

19 Nisan 2019

”Halil İnalcık; Hakikate Adanmış Bir Ömür”/Yönetmen: Yasemin Sökmen

52’, 2018

Halil İnalcık, sadece Türkiye’nin değil dünyanın sayılı tarihçilerinden biriydi. Bir

Osmanlı olarak doğdu… Tarihin izini sürerken, kendisi de, tarihi pek çok olaya

şahit oldu. Eski İstanbul’a, yeni Cumhuriyete, yeni başkente, devrimlere…

Bu belgesel, 2016 yılında tam 100 yaşında hayata veda eden Halil İnalcık’ın,

Tarihçilerin Kutbunun hayatına ve çalışmalarına odaklanıyor: Biyografisini yazan

Emine Çaykara’nın senaryo yazarlığında; daha önce yayınlanmayan TRT

arşivindeki İnalcık röportajları ve yine çok özel arşiv görüntüleri eşliğinde.

26 Nisan 2019

”67 49 32 KUZEY”/Yönetmen: Ece Soydam

55’30’’ , 2018

Kanada’nın kuzey kutup bölgesinde, Kugluktuk’ta yaşayan bir yaban hayatı biyoloğu ve belgeselcisinin yaşamı.

3 Mayıs 2019

”DÜNYAYI İYİLİK KURTARACAK”/Yönetmen: Pelin Asal

43’25”, 2018

“Dünyayı İyilik Kurtaracak”; yolu Afrika/ Gana’ya düşen bir gönüllünün hikâyesi. Sezi Kalkavan, Senya Beraku köyündeki yetimhaneye gönüllü olarak gidiyor ve gidişiyle birlikte, hem kendi hem de orada yaşayan çocukların hayatı değişmeye başlıyor. Gösterimler yönetmen katılımıyla gerçekleştirilecektir